التحليل ما بعد البنيوي لصور الطفل العربي النزاعات العسکرية نموذجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

تؤکد الدراسة على فکرة التزاوج والتعاضد بين النظريات الاجتماعية والمناهج البحثية وذلک بالربط بين المناهج البصرية من ناحية والمنظور ما بعد البنيوي في النظرية الاجتماعية من ناحية أخري، وفي ضوء ذلک تتحدد مشکلة الدراسة في رصد آليات ما بعد البنيوية في التحليل السوسيولوجي للصور، واستخدام تلک الآليات في تحليل عينة عمدية من صور الأطفال خلال فترات النزاعات العسکرية المسلحة في عدد من الدول العربية، هي کل من مصر وسوريا واليمن وفلسطين، ولقد اعتمدت الدراسة على منهجيتي تحليل التفاعل والتحليل السيميولوجي في تحليل سبع صور للأطفال العرب کضحايا للحروب من سياقات اجتماعية مختلفة باعتبار هاتين المنهجيتين تتلاءما مع ما بعد البنيوية کإطار نظري حيث تعتمد تلک الأساليب المنهجية على تحليل التفاعلات والرموز الکامنة في الصور، وتحليل سياق الصورة  للکشف عن البني والعلاقات العميقة خلف الصورة، وفي هذا الصدد خلصت الدراسة إلى نتائج أوضحت فيها علاقة علم الاجتماع البصري بما بعد البنيوية، ومنهجيات ما بعد البنيوية في التحليل السوسيولوجي للصور، کما طبقت مقولات ما بعد البنيوية في تحليل عينة الدراسة، کما أوضحت آليات توظيف الصورة في نقل الواقع الاجتماعي الخاص بالأطفال في النزاعات العسکرية المسلحة، وناقشت علاقة الرمزية البصرية بالسياقات الاجتماعية کمدخل لتأويل الواقع الاجتماعي من خلال الصور، وفي نهاية البحث أوصت الدراسة بمتابعة البحث مستقبليا في تخصصات جديدة في علم الاجتماع کعلم الاجتماع البصري، وعلم الاجتماع التاريخي المقارن والاهتمام بفئات بشرية مهملة إلى حد ما، کالنازحين من المجتمعات المشتعلة بالحروب والنزاعات العسکرية، أو ضحايا الحروب عموما والنساء والأطفال منهم على وجه الخصوص.
 
The study emphasizes the idea of cross-linking between social theories and research methods by linking the visual methods on the one hand, and the post-structuralist perspective of social theory on the other hand. In light of this, the problem of the study is to monitor post-structuralist mechanisms in the sociological analysis of images and to use them in analyzing a deliberate sample of children images during periods of armed military conflicts in a number of Arab countries: Egypt, Syria, Yemen and Palestine. The study relies on the methodology of interaction analysis and semiotic analysis in analyzing seven images of Arab children as victims of war from different social contexts. As a theoretical framework, these two methodologies get along with post-structuralism, as they rely on analyzing the interactions and symbols inherent in the images, and the context of the image to reveal the structures and deep relation behind the image. In this regard, the study reaches the results which show the relation between visual sociology and post-structuralism. The results also clarify the mechanisms of using the image to convey the social reality of children in armed military conflicts. They show the visual symbolism association with social contexts as an introduction to the interpretation of social reality through images. Finally, the study recommends that future research be pursued in new disciplines in sociology, such as visual sociology and comparative historical sociology, and paying attention to the disadvantaged groups, such as those displaced from war-torn societies and military conflicts, or victims of war in general, women and children in particular.
 

الكلمات الرئيسية