حاضنات ريادة الأعمال وتنمية المجتمع المحلى- دراسة ميدانية لبعض طلاب جامعة حائل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

تهدف فکرة البحث فى محاولة التوصل لدور مؤسسات حاضنة ريادة الأعمال وأهميتها الأساسية فى تنمية المجتمع المحلى ومدى قدرتها فى خدمة جميع مؤسساته من خلال تشجيع الطلاب والخريجين على تبنى فکرة عمل مشروعات رائدة وابتکارية تحقق أحلامهم على أرض الواقع وکذلک  زيادة القدرة التنافسية للمشاريع بما يعزز دور القطاع الأهلي في زيادة  الناتج المحلي ومن ثم مساهمته في خلق المزيد من فرص العمل وزيادة معدلات الناتج القومي من خلال المشروعات الرائدة.  
حيث يعد الطلاب بوجه عام هم الفئة المستهدفة لهذا المشروع التنموي الحضاري، وبخاصة الشباب الذين يملکون فکرة مشروع صغير يمکن تطبيقه على أرض الواقع وذلک لدعم رواد الأعمال الحاليين والمتوقعين مستقبلا وأيضا لتمکينهم من التغلب على التحديات التي يواجهونها عند تسويق أفکارهم ومشروعاتهم. ولقد تبنّت الباحثة أسلوب المسح الاجتماعي بطريقة العينة العشوائية وتم اختيارهم ضمن مجموعة من المحددات وترکزت على بعض طلاب کليات الحاسبات والمعلومات والطب والتمريض والآداب بجامعة حائل، ولقد تم التطبيق على منطقة حائل. وقد صممت استمارة استبيان ووزعت على عينة قوامها (270) مفردة من مفردات الدراسة مقسمة حسب فئات العمر والمستويات الدراسية المختلفة وتم استبعاد 50 استمارة نظرا لعدم صلاحيتها واکتمالها ليبلغ حجم العينة النهائي (220) استمارة مکتملة لغرض الدراسة و التحليل.
The aim of this research is to try to find the role of the entrepreneurship incubator institutions and their fundamental importance in the development of the local community, and their ability to serve all its institutions by encouraging students and graduates to adopt the idea of creating innovative and pilot projects that make their dreams materialise. They also increase the competitiveness of projects, thus enhancing the role of the civil sector in increasing the GDP. Accordingly, more jobs will be created and the rates of national income will increase through pilot projects.
Students are generally the target group for this urban development project, especially young people who have the idea of a small project that can be applied on the ground to support current and prospective entrepreneurs and to enable them to overcome the challenges they face when marketing their ideas and projects. The researcher adopted the method of social survey with a random sample, selected within a set of determinants and focused on some students of the faculties of Computers and Information, Medicine, Nursing and Arts at the University of Ha'il. It was applied to the region of Ha'il. A questionnaire was designed and distributed to a sample of (270) individuals, divided according to the age groups and different levels of study. Fifty forms were excluded due to their invalidity and incompleteness to reach a total of (220) completed forms for the purpose of study and analysis.

الكلمات الرئيسية